ΑΡΠΑ Δυτικής Ελλάδας: Για τον αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου
Το «χρονικό» του αυτοκινητόδρομου
Πατρών-Πύργου
Να σταματήσει εδώ και
τώρα το έγκλημα διαρκείας κυβερνήσεων-ΕΕ
Τους τελευταίους μήνες
έχει επανέλθει έντονα στο προσκήνιο το ζήτημα της κατασκευής του οδικού άξονα
Πατρών Πύργου. Ο βαρύς φόρος αίματος τεσσάρων συμπολιτών μας μόνο για το 2020,
δικαίως οδηγούν στην αγανάκτηση τους κατοίκους της περιοχής που διαμαρτύρονται.
Τόνοι μελάνης έχουν χυθεί και οι τοποθετήσεις των αρμόδιων φορέων διαδέχονται
τη μία την άλλη, τονίζοντας την ανάγκη να ολοκληρωθεί άμεσα το έργο. Στη πράξη
όμως οι κάτοικοι της Δυτικής Ελλάδας, οι εργαζόμενοι που μετακινούνται
καθημερινά, πληρώνουν πολύ ακριβά τα αποτελέσματα της εγκληματικής πολιτικής
της ΕΕ, των ΕΣΠΑ, των κυβερνήσεων και των εργολάβων τους.
Η κοροϊδία για τον
αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου-Τσακώνα κρατάει χρόνια και από ότι φαίνεται
συνεχίζεται…
Πρόκειται για ένα διαχρονικό
σκάνδαλο διαπλοκής των μνημονιακών κυβερνήσεων και των κρατικοδίαιτων
μεγαλοεργολάβων, σε απόλυτη ευθυγράμμιση με τις προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής
Ένωσης και των έργων ΕΣΠΑ. Ήδη από το 2012-2013, με διαδοχικά «κοψίματα», ο
αρχικός αυτοκινητόδρομος ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Ελευσίνα-Τσακώνα (365χλμ) περιορίστηκε σε
Κορίνθου-Πατρών (125 χλμ) με τον ίδιο και μεγαλύτερο προϋπολογισμό ( 1,4 δις
ευρώ), αφήνοντας τα υπόλοιπα τμήματα Πάτρα-Πύργος αλλά και Πύργος-Καλό
Νερό-Τσακώνα εκτός χρηματοδότησης ΕΣΠΑ 2007-2013. Από ΠΑΣΟΚ-ΝΔ καλλιεργήθηκε,
συνειδητά η απάτη ότι το έργο θα δημοπρατηθεί και θα ολοκληρωθεί μαζί με την
Κορίνθου-Πατρών δηλαδή το 2016! Η λαιμαργία των μεγαλοεργολάβων για κέρδη, όχι
απλά πέταξε έξω το κόμματι του δρόμου Πάτρα-Πύργος, αλλά άφησε μετέωρη την
ολοκλήρωση του κομματιού Πάτρα-Κόρινθος, που ήρθε να ολοκληρωθεί καθυστερημένα
το 2017.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν
επιχείρησε την πάταξη της διαπλοκής όπως διακύρρητε, αλλά την
επαναδιαπραγμάτευσή και ανακύκλωση της με τους δικούς της όρους! Κατάτμησε το
έργο σε 8 εργολαβίες, το επανένταξε στην χρηματοδότηση της ΕΕ, για γίνουμε στο
ίδιο έργο θεατές, των διαρκών καθυστερήσεων, των «σικέ» προεκλογικών εγκαινίων
του δρόμου, ενώ παράλληλα ανέβαινε ο φόρος αίματος στην άσφαλτο με δεκάδες
θανάτους συμπολιτών μας τα τελευταία χρόνια.
Φτάνουμε έτσι στο 2020
και ο «δολοφόνος επιστρέφει στο τόπο του εγκλήματος». Η κυβέρνηση ΝΔ,
επαναχωρεί εκ νέου στην σύμπραξή ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ το έργο, η οποία θα αφήνε ακόμα
και την Πατρών-Κορίνθου μισοτελειωμένη! Έρχεται να καλλιεργήσει μια νέα απάτη,
περί ολοκλήρωσης του έργου το 2023, δια στόματος υπουργού μεταφορών Κ.
Καραμανλή. Ποιος θα τους πιστέψει όμως; Ποιος θα πιστέψει ότι οι προηγούμενοι
εργολάβοι δεν θα κινηθούν δικαστικά; Ποιος θα πιστέψει ότι η 3η
προσπάθεια ένταξης του έργου στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θεωρείται δεδομένη;
Κυβέρνησεις και
Ευρωπαϊκή Ένωση συνδέουν την κατασκευή του οδικού δικτύου με κριτήρια
«ανταποδοτικότητας», τον αριθμό των οχημάτων, τα διόδια που θα εισπραχθούν, την
εξυπηρέτηση λιμανιών για την μείωση του κόστους μεταφοράς προϊόντων, και όχι
την ασφάλεια των κατοίκων και τη ευρεία σύνδεση των ενδιάμεσων περιοχών. Για
αυτό δεν είναι προτεραιότητα τους η νότια χάραξη του δρόμου για το κομμάτι
Πάτρα-Κάτω Αχαΐα, με γνώμονα τις ανάγκες των κατοίκων, με ευρεία-άμεση
διασύνδεση με την Κάτω Αχαΐα, το αεροδρόμιο του Αράξου. Επιλέγουν να κάνουν τις
χάρες στις κατασκευαστικές τη στιγμή που τέτοιες επιλογές θα έχουν σοβαρές οικιστικές
και περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Όσοι επιμένουν ότι μέσα
από αυτή πολιτική μπορεί να δει ο λαός της Αχαΐας και της Ηλείας το έργο να
ολοκληρώνεται άμεσα, εμπαίζουν διαρκώς τους κατοίκους της περιοχής. Εκμεταλλεύονται
την απόγνωση της για φανεί ως μόνη διέξοδος η ολοκλήρωση του δρόμου «όπως και
όπως» με παραχώρηση σε μεγαλοεργολάβους και διόδια για χρόνια. Για να έρθουν
στο τέλος να το παίξουν σωτήρες…
Μετά την πικρή εμπειρία
των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας από την μακροχρόνια ομηρία των μισοτελειωμένων
εθνικών οδικών δικτύων ένα είναι σαφές: Λύση δεν μπορεί να είναι η κατασκευή
των έργων με συμβάσεις παραχώρησης όπου οι μεγαλοεργολάβοι θησαυρίζουν από την
κατασκευή και από την εκμετάλλευση των έργων μετά την ολοκλήρωσή τους, και το
αντίτιμο πληρώνουν οι εργαζόμενοι που πληρώνουν τα διόδια. Ούτε όμως και η
ανάθεση σε κατασκευαστικές που απομυζούν τις επιδοτήσεις, έχουν συνθήκες
γαλέρας για τους εργαζόμενους, και εκβιάζουν με διακοπή των έργων ανά πάσα
στιγμή. Η κατασκευή των δημόσιων έργων κοινής ωφέλειας πρέπει να γίνει υπόθεση
του δημοσίου με κρατικά μέσα, χωρίς διόδια, με εξασφαλισμένο το δημόσιο
χαρακτήρα τους μακριά από ιδιωτικοποιήσεις ή συμβάσεις παραχώρησης.
Η Αριστερή
Παρέμβαση-Αντικαπιταλιστική Κίνηση Δυτικής Ελλάδας υποστηρίζει ότι οι ίδιοι οι
κάτοικοι της Ηλείας και της Αχαΐας πρέπει
να βγουν μπροστά διεκδικώντας μαχητικά- ενωτικά:
-Άμεση έναρξη των εργασιών του αυτοκινητόδρομου
Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας. Πλήρης διασύνδεση της Ολυμπίας Οδού με όλες τις άλλες
μεταφορές, τις παραγωγικές μονάδες, τους αναπτυξιακούς κόμβους, τους ιστορικούς
και αρχαιολογικούς τόπους.
- Εξασφάλιση της χρηματοδότησης από τις Δημόσιες Επενδύσεις. Να
είναι ο αυτοκινητόδρομος δημόσιο έργο χωρίς διόδια. Να μην τοποθετηθούν σταθμοί
διοδίων στο νέο τμήμα της εθνικής οδού.
- Χάραξη της εθνικής οδού με γνώμονα την ασφάλεια, τον σεβασμό
στο περιβάλλον, την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας. Να
σχεδιαστεί η Νέα Νότια Χάραξη της εθνικής μεταξύ Πάτρας-Κάτω Αχαΐας και να
προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις η συνολική κατασκευή του έργου.
-Σύνταξη μελετών και άμεση προώθηση της κατασκευής των τμημάτων
Πύργος-Καλό Νερό και Καλό Νερό-Τσακώνα
- Όχι στην ιδιωτικοποίηση των δημόσιων αγαθών και υποδομών. Νερό,
οδικό δίκτυο, λιμάνια και αεροδρόμια ανήκουν στο λαό.